Expozice spiritismu zaměřená na medijní kresbu

Nová Paka se stala centrem spiritistického hnutí především mezi dvěma světovými válkami, což je spojeno s působením spisovatele, nakladatele a vůdce československých spiritistů Karla Sezemského (1860-1936). On také založil zdejší rodinné nakladatelství „Spirit Nová Paka“, které vydávalo množství okultních publikací (nebyly to jen publikace zabývající se spiritismem, ale též astrologií, kabalou, přírodní magií…) a rovněž časopis Posel záhrobní. Ukázky těchto knih a dalších předmětů spjatých se spiritismem najdete ve vitrínách v naší expozici.

Hlavní část expozice však představuje ojedinělou sbírku medijních kreseb, co do rozsahu jednu z největších v ČR, ale i v Evropě. S některými kresbami, které prezentují jednotlivé soubory se zde můžete seznámit. Jsou na nich zobrazeny např. rostliny a živočichové z různých planet, ale i pohledy do minulosti či do budoucnosti.

Medijní kresba, H. Hasman, 1939
Medijní kresba, F. Rofelín, 1939

Medijní kresby vznikaly při spiritistických seancích, kdy ruka samostatně kreslila a prostředník (médium) jen překresloval to, co mu bylo „diktováno“…

Většina souborů, která je zde zastoupena vznikla před rokem 1945 a byla po roce 1989 vystavována na prestižních akcích v několika evropských zemích. Mnozí kunsthistorici řadí tyto kresby do uměleckého směru „L’Art Brut“. I když o umění v podstatě nejde, jak říkají surrealisté.

Výjimečné je také umístění expozice ve zdejší Klenotnici, která nabízí ojedinělé propojení těchto kreseb s přírodní estetikou prezentovanou zde místními fosiliemi (zkamenělinami) a drahými kameny (acháty).

Tohoto propojení si na Novopacku byli vědomi mnozí. Postřehli, jakoby se v přírodě opakovaly jednotlivé formy obrazů a některé z nich, i když „procházejí“ skrze lidskou ruku, jakoby odhalovaly jakési archetypální obrazy, jakýsi skrytý řád samotné fyzis. A my to právě tady na Novopacku díky zdejšímu jedinečnému propojení, skrze jeho vitální křivku, můžeme postřehnout.

Dá se tedy říci, že i díky tomu se sem mnozí navraceli a navracejí, aby zde nacházeli inspiraci pro svou tvorbu. Proto také v této krajině tvořilo tolik zajímavých lidí. Což je nakonec patrné v další naší expozici, v Suchardově domě.

Medijní kresba, H. Hasman, 1939